×

Własny styl filmowania

Opowiedzieć Waszą historię na wiele sposóbów

Nic innego nie jest w stanie zachować takich żywych wspomnień z dnia ślubu, jak film. Waszą historię można opowiedzieć na wiele sposobów, dla tego potrzebujecie osobistego spotkania z kamerzystą, aby mieć pewność, że Wasz ślub zostanie uchwycony na filmie tak, jak sobie to wymarzyliście.

Styl filmu dopasowany do Pary Młodej

Współpracuję z każdą parą, aby stworzyć dla nich najlepiej indywidualny pakiet, który odpowiada ich unikalnym potrzebom, a następnie filmuję i montuję setki ujęć w inspirującą historię. Obejrzysz go w wyobraźni  i w końcu nie chcesz  żadnego innego filmu ślubnego. Chcesz  tylko swój ślubny film.

W końcu każdy może mieć dziś kamerę i coś sfilmować – ale jest to coś specjalnego, aby nakręcić film, który będziecie cenić i oglądać przez resztę życia. Doświadczenie i wyczucie kamerzysty, bezstronność i nie narzucanie swoich nawyków w filmowaniu, to podstawa aby Wasz film był ponadczasowy.

Rozmowa o Waszym filmie

Wartość pamiątkowa filmu ślubnego

Dla czego film, czy jest w czymś lepszy od fotografii ślubnych? Czy usłyszysz szelest ślubnej sukni na ostatnich przygotowaniach do spotkania z Panem młodym? Czy słyszysz, jak przyjaciele się śmieją i płaczą, gdy Was widzą w najważniejszych chwilach? Czy słyszysz, co mówi Ci tata, zanim oddaje Cię Panu Młodemu? Czy zapamiętacie łamiący się głos gdy przysięgacie sobie wierność do końca życia?  Czy pamiętasz, co zostało powiedziane we wszystkich toastach na przyjęciu lub kolacji próbnej? Zobacz, jak dziadek tańczy do piosenki ze swojej młodości na parkiecie. Właśnie dlatego większość Par Młodych szuka  kamerzysty, który to rozumie, co jest w filmie najważniejsze.

Styl Film Look

Film klimatem, akcją, specyfiką obrazu przypominający profesjonalne produkcje filmowe to marzenie każdego filmowca ślubnego. Na udany film w stylu film look składa się wiele rzeczy. Takie hollywoodzkie produkcje kinowe mają lepszy obraz w porównaniu z dobrych kamer czy lustrzanek. Czy filmowiec ślubny może osiągnąć taki efekt skoro na każde jedne ujęcie w filmie pracuje zazwyczaj kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt osób? W dodatku można robić powtórki, zmieniać scenografię.  Film look, to nie tylko kosztująca majątek kamera i nagradzany oskarami operator, to również ekipa od światła, od kostiumów, charakteryzacja, dźwiękowcy, wybrane miejsce na zdjęcia. Wspominam o tym, bo nagrać film to  nie tylko nacisnąć magiczny guzik REC. Tym bardziej kiedy kamerzysta związany Waszym budżetem nie ma do dyspozycji  tylu ludzi, i nie może zawalać Waszego domu, kościoła, sali weselnej sprzętem filmowym. Są jednak takie rzeczy do wypracowania w filmie ślubnym, które mogą Cię zbliżyć do tzw. film looku.

Głębia ostrości

Zwróciliście uwagę że na większości filmów ślubnych nie ma głębi ostrości? Widać ostro zarówno parę Młodą jak i gości w oddali. To uproszczenie sprzętowe i artystyczne, nad którym nie trzeba specjalnie pracować. To zmora rynku ślubnego, pełnego tanich kamerzystów.

Wróćmy do filmów kinowych.

Bo głębia ostrości to chyba najczęściej powtarzana rzecz, jeśli chodzi o film look.  Umiejętna praca obiektywem, poznanie jego właściwości optycznych na kompozycje pierwszego i drugiego planu jest wyzwaniem dla filmowca który pracuje samodzielnie na Waszym ślubie. Użycie małej głębi ostrości na pewno da ten hollywoodzki efekt. Uwaga widza skupia się na pierwszym planie, na Parze Młodej, na bukiecie, obrączkach, gdyż dalszy plan jest zamazany. Oczywiście są potrzebne ogólne ujęcia, szeroki plan gdzie pokażemy wszystkich gości, architekturę kościoła i Was, Parę Młodą.

Filmowiec ma tu sporą pracę do wykonania, w krótkim czasie, musi ocenić punkt, i znaczenie dla waloru artystycznego filmu obiektu na którym skupi ostrość. Czasem … działa odwrotnie i ostrość przenosi gdzieś dalej, np na dziecko które trzyma obrączki w pudełku, a Para Młoda na pierwszym planie jest rozmyta.  To jest właśnie film look.

Bukiet ślubny panna młoda

24 FPS – Ilość klatek na sekundę

Drugim ważnym komponentem stylu film look to 24 klatki wyświetlane wciągu jednej sekundy. Chociaż obecna technika dąży do wyswietlania 50 klatek na sekundę, gdzie obraz jest niezwykle płynny – jak żywy – to jednak oddala od kinowego efektu, do którego przyzwyczailismy się i oczekujemy od obrazu kinowego. Ilość klatek na sekundę, 24, 25 czy 50, wywodzi się ze stuletniej historii filmu.

Klasyczne taśmy filmowe pokazywały nam obraz 24 klatek na sekundę, obraz ma charakterystyczne migotanie. Pionierzy kina, eksperymentalnie ustalili najmniejszą ilość klatek na sekundę, którą ludzkie oko może akceptować jako płynny obraz. i to jest te 24 klatki.

Gdyby kino zaczęło sie od 50 klatek na sekundę, taśma filmowa każdego filmu była by ponad dwa razy dłuższa, co w produkcjach kinowych znacznie zwiekszyło by koszty. Poza tym projektory kinowe nie dały by rady z przewijaniem kolejnych klatek taśmy i zatrzymywaniem ich do projekcji na ekranie. Po prostu prawo mechanicznej bezwładności. Rownież wytrzymałość kliszy filmowej w tamtych czasach była ograniczona, a i jeszcze jak chodziłem do kina w swoich młodych latach to zdarzało się że film się zerwał.

24 FPS i 25 FPS dzisiaj

Filmowcy rozwiązali częściowo ten problem odwijając na zapas trochę taśmy ze szpuli aby jej część przed częścią projekcyjną był luźny. Stąd też charakterystyczny stukot klasycznego projektora filmowego.

Cyfrowe wspłółczesne kina nakładają na filmy specjalne filtry które na nowo celowo sprowadzają film do wygladu taśmy filmowej.

Dzisiejsze kamery i lustrzanki z łatwością osioągają 100 klatek na sekundę, co dobrze sprawdza sie przy slow motion. Ale zawsze mają tryb 24 FPS.  Po co jednak tracic płynność obrazu w filmie ślubnym? Nie trzeba. nawet gdy nagramy 50 klatek na sekundę, i wyedytujemy film 25 klatek na sekundę, efekt film look bedzie taki sam prawie jak przy 24 klatkach.

Migawka

Nie sposób nie wspomnieć o czasie otwarcia migawki, który zależy od ilości klatek na sekundę. Aby zbliżyć się do filmowego obrazu, operator kamery powinien  ustawić szybkość migawki na dwa razy większą niż liczba klatek. Jprzy filmowaniu w film look w 24p, migawka powinna wynosić 1/48.  jesli filmujemy np. slow motion w 50 klatkach, migawka powinna być ustawiona na 1/100. Taka zależność wpływa pozytywnie dla ludzkiego oka na percepcję obiektów w ruchu, nieznacznie rozmazując poruszający się obiekt, nie tracąc jednocześnie jego szczegułów. I jest to najbardziej zblizonje do właściwości naszego oka.

fotograf kamerzysta na slub w jednym

Kolor

Głebia kolorów

Głębie kolrów określamy stosunkiem informacji niosących dane o obrazie czarnobiałym do danych niosących dane o kolorze. Im większa proporcja danych o kolorach, tym lepiej. Profesjonalne kamery sa w stanie określic kolor dla pojedyńczego piksela, podczas gdy amatorskie okreslają wspólny kolor dla dwóch lub czterech sąsiadujacych ze sobą pikseli i ograniczają paletę odwzorowywanych kolorów do podstawowych. To olbrzymia oszczędność na ilości danych, i latwiejsze przetwarzanie obrazu, pozornie na kożyść tanich kamer.

Film kinowy film look nie lubi takich kompromisów. Tutaj widzimy wyraźnie kolory pośrednie, ich subtelną tonację, przechodzenie plynne jednego koloru w drugi. Widać np. o zachodzie słońca pełna ferię pomarańczy w najrozmaitszych odcieniach. W amatorskiej kamerze widać po prostu pomarańczowa plamę, jest ona ładnie zabarwiona, nasycona, ale nie widać szczegułów, gradacji, subtelnych tonów.

Wyrazenie styylu filmu przed odcienie kolorów

Juz mamy film ślubny, oryginały  które za chwilę znajda się  w programie edycyjnym. Zanim, zaczyna się prace nad filmem trzebna okreslić jego styl kolorystyczny, np. dodanie podkreślenie ciepłych barw. W film look, jest to dominanta jednej z barw.  Do tego wzoru trzeba skorygować ujęcia z kilku kamer. Najpierw robimy korekcję kolorów, tak by ujęcia wyglądały podobnie, a kolory we wszystkich ujęciach były odpowiednio odwzorowane. Kolejne ujęcia z różnych kamer muszą kolorystycznie sprawiać wrażenie jak by to była jedna kamera.

Oświetlenie

Nie trzeba mieć super oświetlenia żeby ładnie oświetlić scenę. Jeśli kręcimy na powietrzu w słoneczny dzień wystarczyć może nawet sama blenda. Zrobi na pewno ogromną różnicę. Jeśli kręcimy w pomieszczeniu, można użyć dostępnego oświetlenia, takiego jak lampka, światła z okna, światło od komputera. Czasem nawet zwykła tania LED-owa lampka do kamery pomoże. Pamiętaj, światło jedna z najważniejszych rzeczy w filmie!

Dźwięk!

Ba dum tss! Pewnie nie spodziewałeś się, że go tu znajdziesz. Tak! Ja uważam, że dobry dźwięk jest wyznacznikiem dobrej produkcji. Dlatego nawet jeśli twoje zdjęcia będą nieziemskie, a dźwięk będzie słaby to niestety… nie będzie się miło tego oglądać.

Jesli temat Was zainteresował, zajżyjcie do Wikipedii lub innych stron które przybliżą wam sztukę filmowania.

http://edukacjafilmowa.pl/abc-filmu/

http://videodslr.pl/

Filmowe ziarno

Pierwsze taśmy  w filmie posiadały światłoczułe czasteczki chemiczne. Miały one swój rozmiar, coś jakby charakter drobnego ziarna. Musiały mieć odpowiednią wielkość aby w związku chemicznym zaszła reakcja światłoczuła. W dodatku każdy kolor zielony, czerwony i niebieski miał osobną warstwę na kliszy filmowej i filtr który powodował uczulanie np warstwy czeronej tylko na gamę kolorów czerwieni. W kinie i na zdjęciach analogowych objawia sie to źiarnistoscią obrazu, czyli w powiększeniu nieregularnym kolorowym ziarnem.

Jest to następny element efektu film look, czyli cyfrowe deformowanie kilku pikseli w kształt  ziarna przypominajacego wyglądem strukturę naświetlonej kliszy filmowej. Nie pogarsza to w żaden sposób jakosci filmu, lecz nadaje mu pastelowy wygląd, pewien klimat jakby rodem z impresjonalizmu, i kinowy wymiar.

Ziarnio daje wspaniałe efekty wizualne podkreślając rozmycie tła przy zastosowaniu głębi ostrości.

makijaż ślubny warszawa

Cztery style

Film Look, teledysk 5 minut

Pierwszy z nich doskonale pasuje do krótkiego reportażu i teledysku. Podkreśla on dynamikę obrazu. Poniewaz jest to krótka foerma filmowa, podkresla kolory i dynamikę akcji, aby nie utracić nic z klimatu dłuższego filmu. Pozostawia wiele sekwencji niedokończonych aby dalej pobudzić wasze wspomnienia i wyobraźnię.

Short Reporter – Krótki dynamiczny reportaż 15 minut

Natural Reporter – Reportaż  naturalny 45 minut

Film chronicle – pełnometrażowy 90 – 120 minut

Taki film to rozwiniecie reportazu naturalnego